Vijesti

KORISNICI SOCIJALNE SKRBI

                            1. Korisnici socijalne skrbi
Članak 30.
(1) Svaka osoba i/ili obitelj kojoj je potrebna stručna i novčana pomoć u otklanjanju
nepovoljnih osobnih ili obiteljskih okolnosti zbog kojih bez potpore socijalne skrbi nisu u
mogućnosti zadovoljiti svoje osnovne životne potrebe, održati kvalitetu života i/ili štititi svoja
prava i interese ima pravo na socijalnu skrb u skladu s uvjetima propisanim ovim Zakonom
(2) Korisnik socijalne skrbi može biti:
1. samac ili članovi obitelji/obitelj koji nemaju dovoljno sredstava za podmirenje osnovnih
životnih potreba, a nisu ih u mogućnosti ostvariti svojim radom, prihodima od imovine, od
obveznika uzdržavanja ili na drugi način,

2. dijete i mlađa punoljetna osoba koja je bez roditelja ili bez odgovarajuće roditeljske skrbi
ili je žrtva obiteljskog, vršnjačkog ili drugog nasilja, žrtva trgovanja ljudima, dijete s
teškoćama u razvoju, dijete i mlađa punoljetna osoba s problemima u ponašanju (s rizikom za
poremećaje ili s poremećajima u ponašanju i problemima socijalne integracije), dijete bez
pratnje koje se zatekne izvan mjesta svog prebivališta bez nadzora roditelja ili druge odrasle
osobe koja je odgovorna skrbiti o njemu te dijete strani državljanin koje se zatekne na
teritoriju Republike Hrvatske bez nadzora roditelja ili druge odrasle osobe koja je odgovorna
skrbiti o njemu,

3. trudnica ili roditelj s djetetom do godine dana života bez obiteljske potpore i odgovarajućih
uvjeta za život,

4. obitelj kojoj je zbog poremećenih odnosa ili drugih nepovoljnih okolnosti potrebna stručna
pomoć ili druga potpora, te osobe koje su bile u bračnoj ili izvanbračnoj zajednici i imaju
zajedničku djecu,

5. odrasla osoba s invaliditetom ili osoba s drugim privremenim ili trajnim promjenama u
zdravstvenom stanju zbog kojih nije u mogućnosti udovoljiti osnovnim životnim potrebama,
žrtva obiteljskog ili drugog nasilja te žrtva trgovanja ljudima,

6. osoba koja zbog starosti ili nemoći ne može samostalno skrbiti o svojim osnovnim
životnim potrebama,

7. osoba ovisna o alkoholu i opojnim drogama, kockanju i drugim oblicima ovisnosti, osoba
društveno neprihvatljivog ponašanja, osoba koja se nalazi na izdržavanju kazne zatvora ili je
otpuštena s izdržavanja te kazne,

8. beskućnik, te druge osobe koje ispunjavaju uvjete propisane ovim Zakonom.
(3) Pravo na socijalnu skrb imaju hrvatski državljani koji imaju prebivalište ili boravište u
Republici Hrvatskoj te stranci i osobe bez državljanstva sa stalnim boravkom u Republici
Hrvatskoj.

(4) Stranci i osobe bez državljanstva s privremenim boravkom u Republici Hrvatskoj, stranci
pod supsidijarnom zaštitom, stranci s utvrđenim statusom žrtve trgovanja ljudima, azilanti i
članovi njihove obitelji koji zakonito borave u Republici Hrvatskoj, imaju pravo na socijalnu
skrb u slučajevima i pod uvjetima propisanim ovim i posebnim zakonom.
(5) Osobe iz stavka 4. ovoga članka mogu ostvariti prava na socijalnu skrb samo po jednoj
osnovi, osim ako međunarodnim ugovorom nije drukčije uređeno.
2. Prava korisnika pri ostvarivanju i korištenju socijalne skrbi
Članak 31.
Korisnik socijalne skrbi ima pravo dobiti informaciju, sudjelovati i ostvariti potporu u
donošenju odluka, pravo na tajnost i zaštitu osobnih podataka, privatnost i pritužbu.
3. Pravo na informaciju
Članak 32.
(1) Svaka osoba ima pravo na sve informacije o pravima i uslugama i na potporu u
prevladavanju komunikacijskih teškoća u sustavu socijalne skrbi koje mogu pridonijeti
zadovoljavanju njegovih osobnih potreba i poboljšanju kvalitete života u zajednici.
(2) Iznimno, osoba iz stavka 1. ovoga članka i korisnik nemaju pravo na informaciju kojom bi
se stavila u nepovoljniji položaj neka druga osoba.
4. Pravo na sudjelovanje i potporu u donošenju odluka
Članak 33.
(1) Korisnik socijalne skrbi ima pravo sudjelovati u procjeni svog stanja i potreba te
odlučivanju o primanju potrebnih usluga te pravodobno dobiti sve informacije koje su mu
potrebne za donošenje odluke i pristanak na uslugu, uključujući i rizik od povrede ili štete,
opis, cilj i korist od predložene usluge, kao i informacije o drugim raspoloživim uslugama i
druge informacije od značenja za pružanje usluge.
(2) Korisnik socijalne skrbi ima pravo dobiti su potporu koja mu je potrebna za donošenje
odluke iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Bez pristanka korisnika, odnosno njegovog skrbnika ili zakonskog zastupnika ne smije se
pružiti bilo kakva usluga, osim u slučajevima propisanim zakonom.
(4) Dijete, sukladno svojoj dobi i zrelosti, i odrasla osoba lišena poslovne sposobnosti,
sukladno svojim mogućnostima, imaju pravo sudjelovati i dati mišljenje u svim postupcima u
kojima se odlučuje o njihovim pravima. Navedene postupke provode službene osobe
osposobljene za rad s ovom grupom korisnika, u prisustvu roditelja, skrbnika ili zakonskog
zastupnika korisnika.
  5. Pravo na tajnost i zaštitu osobnih podataka
Članak 34.
(1) Korisnik socijalne skrbi ima pravo na tajnost i zaštitu svih osobnih podataka, uključujući i
onih koji se odnose na provođenje postupka po ovom Zakonu i ostvarivanje socijalne skrbi.
(2) Od prava korisnika na tajnost podataka, može se odstupiti samo u slučajevima propisanim
zakonom ili propisom utemeljenim na zakonu.
6. Pravo na privatnost
Članak 35.
(1) Korisnik socijalne skrbi ima pravo na poštivanje privatnosti prilikom pružanja socijalne
skrbi.
(2) Osoba koja pruža uslugu u djelatnosti socijalne skrbi ne smije narušavati privatnost
korisnika preko mjere nužne za pružanje usluge ili osiguravanje prava korisniku.
7. Pravo na pritužbu
Članak 36.
(1) Korisnik socijalne skrbi, njegov skrbnik ili zakonski zastupnik koji nije zadovoljan
pruženom uslugom, postupkom ili ponašanjem osoba koje pružaju usluge u djelatnosti
socijalne skrbi može podnijeti pritužbu ravnatelju, upravi ili drugoj odgovornoj osobi pravne
osobe koja je pružatelj usluge, odnosno fizičkoj osobi koja profesionalno obavlja poslove
socijalne skrbi.
(2) Ravnatelj i druge osobe iz stavka 1. ovoga članka, obvezni su bez odgađanja postupiti po
pritužbi i o poduzetim mjerama pisanim putem obavijestiti osobu najkasnije u roku od osam
dana.
(3) U slučaju da su pruženom uslugom nezadovoljni korisnici, njihovi skrbnici ili zakonski
zastupnici djeca i mladi žrtve nasilja, djeca i žene žrtve nasilja u obitelji, osobe s invaliditetom
i druge ranjive skupine, ravnatelj i druge osobe iz stavka 1. ovoga članka, obvezni su o
pritužbi korisnika te o poduzetim mjerama obavijestiti nadležnog Pravobranitelja najkasnije u
roku od 8 dana.
(4) Ako osoba nije zadovoljna poduzetim mjerama, zaštitu svojih prava može zatražiti kod
ministra ili nadležne komore.
8. Obveze i odgovornosti korisnika socijalne skrbi
Članak 37.
(1) Korisnik socijalne skrbi obvezan je dati točne i istinite osobne podatke službenoj osobi o
svojim prihodima i imovinskom stanju i omogućiti ih dostupnima službenoj osobi kod
podnošenja zahtjeva, u postupku za ostvarivanje novčanih pomoći i socijalnih usluga te
tijekom njihova korištenja.
(2) Za točnost podataka navedenih u zahtjevu za ostvarivanje socijalne skrbi podnositelj
odgovara materijalno i kazneno.
(3) Korisnik socijalne skrbi ima pravo aktivno sudjelovati u procjeni, planiranju i korištenju
novčanih pomoći i socijalnih usluga, u skladu s odredbama ovoga Zakona.

za više informacija pogledajte na www.mspm.hr

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.